23 juni 2016

Det går över

Ett par dagar har Malin Lagerlöf och hennes bok Dagbok från ditt försvinnande varit temat här i bloggen. Idag är det dags för ytterligare en sak som jag särskilt fastnade för när jag läste boken. Så här skriver Lagerlöf:

Jag försöker tänka som jag brukar, att det här tillståndet är som dåligt väder. Det är inget att göra åt, det är bara att vänta och låta det dra förbi. (s. 140)


Är det något livet har lärt mig är det just detta: Det går över. Även när man inte tror det. Så många gånger är vi frustrerade över att tiden går så fort. Ibland är man väldigt tacksam att den faktiskt går. Inte så att tiden löser alla problem – verkligen inte – men den bidrar med förändring som i sin tur ger nya perspektiv, upplevelser, tankar och annat som gör att det som en gång var går över. Det försvinner inte, men förändras och går över i en annan form.

Inga kommentarer: