25 september 2007

Cyklar hem genom mörkret och tänker på att mörker är rätt fascinerande. Mörkret är nämligen förutsättningen för ljuset. Hur skulle vi annars kunna se, identifiera och känna igen ljuset om inte mörkret fanns? Ju mörkare mörkret är, desto tydligare kontrasterar det ljuset som då blir ljusare. Så mörkret behöver inte vara så mörkt. Åtminstone inte om man väljer att i det se ljuset.

Det är väl ungefär dit som den själens dunkla natt leder, om vilken Johannes av Korset skriver. I det mörkaste blir det också möjligt för det ljusaste att komma till synes.

Och det ljusaste, det är Gud.

Johannes av Korset har gott sällskap av sin namne aposteln Johannes, som skriver om ljuset:

Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. (Joh 1:5)

Gud är ljus och inget mörker finns i honom. (1 Joh 1:5)

Så när nu mörkret sänker sig i såväl nattens dunkel som höstens vila, är det egentligen bara förhöjda förutsättningar för ljuset att tydliggöras.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta tankar och så sant som det ju är skrivet! :)

Anonym sa...

jag bara ler..önskar jag kunde tänka lite mer om du...
när jag cyklar i mörkret är jag bara rädd..fast jag vet de finns ljus men jag ser de inte just då å då gör de mej rädd..

ha nu en fin dag min vän...stoor kram
tycker om dej:-)

lilamonica sa...

En sak som jag tänkt på är att det är så mycket mörkare utanför sovrumsfönstret i min nya lägenhet. Så här vill jag dra för gardinerna när det blir mörkt, det brydde jag mig inte om förut. Anledningen? Jo, tidigare hade jag en gatlykta utanför fönstret som gjorde att mörkret inte var så mörkt. Här är samma mörker mycket mörkare, och jag stänger ute det genom att dra för gardinerna - tryggt på något vis. Så det är lite underligt det där med mörkret.

Anonym sa...

samma här...här är de jätteviktigt med rullgardin:-) men i göteborg kunde de vara mysigt se lite av gatulyktorna mitt i natten.
men jag tror ändå jag är tryggare på landet på något vis...men vill gärna ha några grannar å de har jag ju.
natti natti vännen.