6 december 2007

Oordning
På endast ett par dagar, då jag mestadels inte varit hemma, har det på skrivbordet hopat sig mängder av saker, så pass att skrivbordet nästan sviktar under ansamlingen. Här finns papper, biljetter, komihåglappar, skräp, post, pennor, konferensprogram, glasögon, sladdar, tidningar, smycken, kollegieblock, en dator, en lampa, en tekopp, rätt mycket damm, nästan fem dussin böcker (jo, det är sant, jag har räknat dem) och en hel del annat.

Återigen önskar jag mig ett större skrivbord, inte för att mitt är så litet, utan för att oordning kräver utrymme för att komma till sin rätt. Får väl helt enkelt städa så det blir lite mer utrymme att ha oordning på.

Så tycks det som att det med ordning och oordning förhåller sig på ungefär samma sätt som med förberedelse och improvisation. För att kunna improvisera måste man vara väl förberedd och för att kunna ha oordning krävs en viss ordning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eh.... Jag önskar en större lägenhet att ha oordning i *fniss*

Esbe sa...

Amen! =) (nu har du dessutom förklarat hålet i bokhyllan... mycket tydligt!)