31 december 2007

Slut
När denna dag når sitt slut gör också ett helt år detsamma. I skarven mellan idag och imorgon kommer mängder av människor i vårt land att lyssna till Alfred Tennysons Nyårsklockorna. Jag tjuvstartar lite och lyssnar på den redan nu, via Sveriges Radios arkiv.

Och så bekräftas det jag redan visste: inte hela dikten läses, två strofer utelämnas. En av dem är diktens allra sista och denna blir min bön inför det år som ligger framför:

Ring in den tid då andarna befrias
ur själviskhetens sammansnörda band.
Ring mörkrets skuggor bort ur alla land:
ring honom in, den bidande Messias.


Kanske kommer han nästa år, den Messias som väntar på att få återse människorna ansikte mot ansikte. Vi vet inte, men låt oss medan vi väntar, själva lyfta blicken och se människorna ansikte mot ansikte.

Det är mörkt omkring oss, vi lever våra liv i ett samhälle där en vanlig ingrediens är våld, lidande och oro. Vi behöver ljuset och tryggheten, vi behöver befrielse från det mörkas makt över oss. Vi behöver lyfta vår blick från oss själva och se varandra, möta blicken hos den som finns intill oss.

Där, vid vår sida, finns den Messias som väntar på att få komma, komma för att iordningsställa allt. En väntan att få komma in i människornas hjärtan och i världens villervalla. Om vi i varandra ser den avbild av Gud som finns där, kommer Messias, för våra ögon, i våra hjärtan, i vårt mörker.

Så låt det gamla klinga av och det nya ringas in. Så länge någon ännu lever i väntan, finns det hopp.

Guds nåd har blivit synlig som en räddning för alla människor. Den lär oss att säga nej till ett gudlöst liv och denna världens begär och att leva anständigt, rättrådigt och fromt i den tid som nu är, medan vi väntar på att vårt saliga hopp skall infrias och vår store gud och frälsare Jesus Kristus träda fram i sin härlighet. (Tit 2:11-13)

4 kommentarer:

Anonym sa...

gott nytt år själv vännen...nu ska jag göra mig i ordning för lidabacke..allafall bestämma mig vad jag ska ha på mig..men jag är rätt seg..men brukar bli bra när man väl kommer ut.
vad ska du göra ikväll då..
stoor kram å tack för mail o kort..vad stora dom blivit,barnen,oj oj.
kram

Anonym sa...

Ja då har 2008 kommit för att vara ett år! :) Stor Gott Nytt År-kram till dig från oss alla här! Fast speciellt från mig då...
kram o Gott Nytt År

Anonym sa...

hej..inte visste jag de fanns en till vers på denna dikt...glömde förresten lyssna på den igår..

idag är jag tröttis men tar de rätt lugnt.

hi,hi jo nog är jag rätt nyfiken på hur lillkillen kommer bli..de känns olika alla 2...men tyvärr är han inte så lätt att föra samtal med just nu..han pratar inte alls..ler..jo på sitt sätt..han har mycke kroppsspråk o ljud..som man faktiskt lär sig förstå rätt bra..:-)

nu försöker vi natta alla de små så inte dygnen blir helt fel...

stor kram till dej

Esbe sa...

Den versen läser Richard Wolf på den jul-cd jag har med honom!