14 januari 2008

En ängel
Det är fantastiskt med änglar. Och ibland får man möta en av dem. Det är en ynnest.

Jag mötte en nyss, i cykelverkstaden. Utan särskilt många ord, tar han sig an min trasiga cykel och några minuter senare är den hel igen. Betalningen blir gratis. Han har förmodligen ingen aning om vilken tjänst han på detta sätt gör mig, både praktiskt och ekonomiskt. Och jag kan inte mer än säga tack, och sedan själv hjälpa någon som kommer i min väg med ett behov. Så fungerar nämligen välsignelsens rörelse: den ena gör något för den andra, som gör något för den tredje och så får alla både ta emot och ge.

Det är änglakören vars hjälpsamhet och tacksamhet är sången som ljuder över jorden, till fred och försoning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken uunderbar dikt.frånvaro.
verkligen.
å underbart med änglar:-)
kram

Esbe sa...

Så sant! Då har både du och jag blivit välsignade av snälla cykelmekare idag! Jag fick en ny ventil till mitt bakdäck och plötsligt så gick det utmärkt att pumpa bakhjulet och punkan var som bortblåst! =)