10 januari 2008

Soligt!
Enligt SMHI var sistlidna december en ovanligt mörk månad, med långt mycket mindre soltid än normalt. Till exempel var det blott tjugo minuters sol i Kronoberg under hela december. Det låter onekligen lite. Samma förhållande gäller för hela landet, men med viss variation. Min småstad finns inte särskilt noterad i artikeln jag läser, men förmodligen har det även här varit ovanligt lite soltid den senaste månaden.

Märkligt tycker jag, som faktiskt särskilt noterat hur härligt soligt det varit i vinter. Nu är jag i och för sig inte särskilt intresserad av väder, det spelar mig i stort sett ingen roll hurdant väder det är. Okej, får jag välja så tar jag snö, rimfrost och sol, men annars går det bra med vad som helst. Ändå har jag noterat solens glimtar.

Kan det vara så enkelt att det bara handlar om vad man vant sig vid att lägga märke till och komma ihåg? Ja, kanske och då är det ju – åtminstone i det här fallet – trevligare att lita till sitt eget minne än till SMHI:s statistik.

1 kommentar:

Anonym sa...

åå jag är jätteberoende av vädret eller vad man ska säga..påverkas kanske är ett bättre ord..
jag blir glad av sol..
och lite depp av grått.

sov gott nu söta du.

kram