31 januari 2008

Ytligt sett
Ytligt sett är det upptäckten, att det finns dagar på året då det inte är möjligt att resa med tåg från Sveriges huvudstad till dess största småstad, som är dagens största. Vilken torftighet – både av tågtrafik och kreativitet för en dag.

Tur då att det finns mer än yta i livet. Dagens upptäckt på ett djupare plan är en bekant sådan. Det är budskapet i en psalm som ljudit genom årtusenden, formulerande den verklighet, den vetskap och den tröst som är allt annat än ytlig. När djupet i mig möter djupet i Gud ljuder sången genom dalar och över höjder. Färden genom livets torftighet kantas av väntans och längtans delaktighet i psalmens bön och tacksägelse.

En vallfartssång.
Ur djupen ropar jag till dig, Herre.
Herre, hör mitt rop,
lyssna när jag bönfaller dig!
Om du lade synder på minnet,
Herre, vem skulle då bestå?
Men hos dig finns förlåtelse,
och därför fruktar man dig.
Jag väntar på Herren, jag längtar,
jag hoppas få höra hans ord.
Jag längtar efter Herren
mer än väktarna efter morgonen,
än väktarna efter morgonen.
Hoppas på Herren, Israel,
ty hos Herren finns nåd
och makten att befria.
Han skall befria Israel från alla synder.

(Ps 130)

Inga kommentarer: