11 februari 2008

Det vandrar

Det vandrar en munk genom Sverige. Han beger sig till olika kyrkor med sitt budskap som handlar om omvändelse från den kommersialisering som håller kyrkorna i sitt grepp. Igår var han i Filadelfia i Stockholm och tidningen Dagen berättar i sin nätupplaga om händelsen med en braskande bild på munken omgiven av två poliser.

Jag kan bara hoppas på att nämnde munk gör sig besväret att snart nog besöka också min kyrka. Det ser jag verkligen fram emot och vad mig anbelangar är han hjärtligt välkommen. Dels är jag intresserad av den människa som munken är och dels är jag intresserad av bemötandet han skulle få i det sammanhang som är mitt. Och naturligtvis är jag intresserad av vad munken har att säga. Detta sammantaget kan mycket väl berätta mer än stundens skådespel, för trots allt är det ju inte helt omöjligt att Gud kan tala på något sätt, även genom en okonventionell munk från en stockholmsförort.

Inga kommentarer: