16 februari 2008

Innan jag somnade

Innan jag somnade satte jag på radion och lyssnade med ett halvt öra på något program. Sedan somnade jag och radion slog av sig själv (eller om det var tvärtom). När jag vankade satte jag på radion igen för att höra lite nyheter och upptäckte då efter en stund att det strömmade samma program, samma ord ur den som innan jag somnade.

Betyder det att tiden slutar gå då man sover? Fascinerande tanke. Och på ett sätt är det ju så, för just i sömnen upphör vår möjlighet att kontrollera tiden genom mätning av den, med klocka, aktivitet, inaktivitet, ljus, mörker o.s.v. Så på ett sätt stannar tiden då vi sover. Samtidigt antar vi att den går precis som vanligt, eftersom vi upptäcker att mörker blivit ljus, att visarna rört sig några varv runt urtavlan, att hemsidor och nyhetsbloggar uppdaterats, o.s.v.

Eller betyder det bara att tiden inte är lineär utan snarare rör sig i, om inte en cirkel så i alla fall, en spiral? Inte omöjligt, för se på årstidernas ständiga återkomst, veckorna som avlöser varandra, klockslagen som återkommer två gånger per dygn och allt vi upprepat gör varje dag. Det finns en cirkularitet, kanske även när vi sover.

Eller så var det bara Sveriges Radio som valt att reprisera samma program både före och efter min sovtid. Men även i det fallet måste det väl ha hänt något däremellan, eller?

Inga kommentarer: