14 februari 2008

Jag och Du

Avsaknaden av avstånd förtar närheten. Att inte lämna ett visst utrymme mellan sig själv och andra omöjliggör verklig närhet mellan människor.

Martin Buber talar om att möta den andre som ett Du, ett subjekt fritt från mitt eget subjekt. Inte som ett objekt för mitt relationella behov, utan som ett fristående subjekt, ett Du möjligt att ha relation med.

Glömmer vi inte alltför ofta det där avståndet, så att vi, kanske av rädsla för att mista varandra, hanterar den andre som vore den ett objekt över vilket jag har all makt. Nej, verklig relation är den som inrymmer frihet mellan de båda subjekten, där Jag inte behöver Du för mina syften, utan där Jag får möta ett Du. Där Jag får vara den Jag är och Du får vara den Du är och vårt möte består i vår olikhet, vår frihet från varandra och där vår relation är det som utspelar sig i rummet mellan oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänkvärda ord!