7 februari 2008

Kors

En dag gräver jag lite djupare i smyckeskrinet och finner det silverkors jag fick i present i samband med konfirmationen. Inte använt på mycket, mycket länge. Men denna dag får det sin plats i en kedja kring min hals.

Under dagens lopp möter jag en kvinna från Taiwan som är student och översättare. Hon ställer några frågor och hänvisar till att de beror på mitt smycke: korset. Det förvånar mig att hon noterar en sådan sak, då korset knappast kan anses vara särskilt speciellt som smycke. Det har ju de senaste åren varit gott om kors, vars enda funktion är utsmyckning. Hur kan hon se att mitt faktiskt står för något mera, att det innanför det där korset finns ett hjärta fyllt av tron på det som korset i den kristna traditionen står för: Jesus Kristus?

Ja, inte vet jag, men min vän från andra sidan jordklotet uppfattar blixtsnabbt att det bakom ett vanligt silversmycke finns något mera. Det där utmanar mig: tänk att ha mött en människa som kan uppfatta skillnaden mellan en utsmyckning och ett liv.

Inga kommentarer: