4 februari 2008

Lyssnandet

Lyssnandet till predikan i den gudstjänst jag besökte under söndagen, beredde det efterlängtade men ack så sällsynta. Det visade sig att jag fick sällskap ett stycke på den väg som är livets. Min medmänniska predikanten hade uppenbarligen vandrat ett stycke väg så pass lik min egen, att vi kunde mötas i gudstjänstens delaktighet.

Detta sällskap, där ensamheten skingras ett ögonblick, är en av livets höjdpunkter. En höjdpunkt inte nödvändigtvis uppfylld av karnevalsstämning, för att anknyta till predikans inledning, utan likaväl kantad av tårar. Ty även tårar kan vara glädje, även ensamhet kan vara gemenskap.

- en av dem som haft öknen till huvudgärd och kallar en stjärna sin broder. Ensam. Men ensamheten kan vara en kommunion. (Dag Hammarskjöld i Vägmärken)

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej vännen.
känns som församlingen blir mer o mer så som du önskat..stämmer de?
tack för alla fina namn tips.
Lukas är ju underbart namn..men känns lite konstigt då han varit ihop med märta,skratt.simon har jag en kusin...david öljarstrand..
mattias min bror...aron heter desses kille..annars tycker jag de är vrål häftigt...ruben skulle kännas lite väl me tanke på hur otroligt kär jag var i han.skratt.
jakob har faktiskt flera sagt..hmm..
mika tycker jag låter lite hårt..
josef är gulligt...
själv gillar jag petrus också..och så fick jag förslag om joshua..så de är lite att tänka på..
men du tycker alltså tjejnamn om de är en tjej.skratt.vad söt du är.
log också åt ditt mail att du kunde alla bil namn..ur "cars".
svarar på mail så småningom:-)
vi tar de lugnt här..fortfarande förkylda.
hur ser dagen ut idag då.
kram

lilamonica sa...

Hej svintoflickan och tack för din kommentar. Församlingen är som den är och jag är som jag är, men vi har en bra relation och det har vi väl haft hela tiden. Däremot finns det en del annat som varierar eller inte varierar över tid.

Namnen ja, tänkte inte riktigt på alla de kopplingar du har till vissa av dem. Men fina kan de ju vara ändå, ni hittar säkert något bra.