19 februari 2008

Nyheter

Efter att ha tröttnat på, eller möjlig kört fast i, statistikträsket ägnar jag mig åt att se till att jag kan få en och annan nyhet från den lilla eller stor världen till min dator. Så snart det är gjort blippar det till och en nyhet från ett valt media anländer. Döm om min förvåning när tidpunkten då den publicerats är ganska exakt en timme efter det att den dimper ner hos mig till följd av att den publicerats. Ett prov på morgondagens nyheter, således.

Det påminner mig om en serie jag läste när jag var barn. Den handlade om utgivandet av morgondagens tidning med nyheterna om det som ännu inte ägt rum innevarande dag. Det gick i seriernas värld naturligtvis alldeles utmärkt att lyckas med denna manöver till tidsresa. För pojken Rickard gick det också bra, trots att förstasidan på morgondagens tidning fylldes av rubriken Rickard sjönk i hamnen i natt.

Exakt hur det där gick till med Rickard, sparar jag i mitt minne. Några hemligheter kan vara roligt att spara på (hur skulle de, förresten, annars kunna vara hemligheter), om än så bara intrigen i en serie från ett svunnet decennium.

Vilken framtidsanalytiker det hade kunnat bli av författaren bakom den där serien om Rickard och morgondagens tidning. Inte nog med att vederbörande lyckades med konststycket att faktiskt publicera nyheterna innan de ägt rum, han eller hon gav också visionen till en framtid som jag denna kväll vid mitt skrivbord sett gå i uppfyllelse. Steget mellan saga och verklighet tycks ibland vara obefintligt.

Inga kommentarer: