6 februari 2008

Värdefullt

När jag tecknade ny hemförsäkring fick jag frågan om jag ville ha en tilläggsförsäkring i form av allrisk. Efter en kort eftertanke, lämnade jag mitt svar. Svaret var nej tack och orsaken den att jag inte kunde komma på en enda sak jag äger som skulle kunna komma i åtnjutande av en sådan allriskförsäkring. Det skulle vara datorn då, men en ensam ägodel är inte nog för att teckna en hel försäkring.

Jag bor i en hyresrätt i ett flerfamiljshus från sjuttiotalet, beläget i ett illa sett bostadsområde långt från centrum. Jag har ingen bil, ingen hund, ingen tv, ingen stereo, ingen dvd-spelare, ingen iPod, inga aktier, inga tillgångar, inga pengar. Och inget annat heller av sådant som betraktas som kapital eller kapitalvaror.

Det enda jag har som är värt något är min själ. Det är därför jag är så rik.

Inga kommentarer: