4 mars 2008

En bok

Eftersom jag är ålagd att läsa en bok, där inget nytt under solen kommer till tals, ägnar jag lästiden åt att tänka på annat. Då dyker det i min tanke upp några kopierade boksidor från ett sammanhang som ägde rum för flera år sedan. Så jag bläddrar i mina pärmar och finner vad jag söker. Men det står inte varifrån kopiorna är kopierade – inte bra. I väntan på svar från den som gett mig kopiorna, rotar jag vidare på egen hand. Och naturligtvis löser jag gåtan. Kan, med facit i hand, tycka att jag borde ha kommit på detta tidigare, att bokryggarna i det rum där den eftersökta boken sannolikt funnits, borde ha varit mig mer bekanta och lett mig rätt direkt. Å andra sidan, tjugo minuter är ju inte så lång tid för att leta i sitt minne och lägga pussel med det tänkbara. Dessutom tjugo minuter av det där märkligt roliga eftersökande arbetet som jag av någon obegriplig anledning trivs så bra med.

Inga kommentarer: