27 mars 2008

Härförleden skrev journalisten Maciej Zaremba några uppmärksammade artiklar om Först kränkt vinner på DN Kultur. Idéhistorikern Karin Johannisson kommenterade det hela och anade en ny kultursjukdom på ingång. Och nu är det etikforskaren Ann Heberlein som skrivit en bok, Det var inte mitt fel, om skuldens betydelse för människan.

Tre personer som törs se och tala om vad som händer människorna i det svenska, demokratiska, jämställda och individualiserade välfärdssamhället. Det är bara att tacka och ta emot. Och glädjas över att det i alla fall finns journalister och forskare som kan uttala det som håller på att föra människorna och därmed vårt samhälle i sank. Nu när kyrkan är så tyst, menar jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad fin dikten öppet var.
jo nog har märta blivit vuxen sen sist.ler.
åå sen har hon gått ned ganska mycke i vikt de sista..sen dess tycker jag hon ser lite olik sig ut liksom.
ja visst blev lillen stor..fast ibland känns han sååå liten.
nu ska jag plocka ur tumlaren..sen sova.
anna fd flodin som jag jobbade med i kinna har varit här me sin lille son idag.mysigt o härligt vårväder.
godnatt nu vännen o hoppas du ej vaknar av billarm i natt.
stor kram