6 mars 2008

Idag

Idag presenterar Dagen en dansk undersökning där människor engagerade i nyandliga rörelser tillfrågats om vad de anser att kyrkan behöver göra. Svaret blir att det finns en längtan efter att kyrkan visar på sin huvudperson, på korsets och försakelsens teologi, och på hur vi kan knyta vår egen smärta till Jesu lidande när vi tar emot honom i våra liv.

Just det. Ibland behöver vi lyssna på åsnorna (4 Mos 22:21-31) och om inte de förmår tala kommer ropen från stenarna:

Då Jesus närmade sig staden och var på väg ner från Olivberget började hela skaran av lärjungar i sin glädje ljudligt prisa Gud för alla de underverk de hade sett: ”Välsignad är han som kommer, konungen, i Herrens namn. Fred i himlen och ära i höjden.”. Några fariseer i folkmassan sade då till honom: ”Mästare, säg åt dina lärjungar att sluta.” Han svarade: ”Jag säger er att om de tiger kommer stenarna att ropa.” När han kom närmare och såg staden började han gråta över den och sade: ”Om du denna dag hade förstått, också du, vad som ger dig fred! Men nu är det fördolt för dig. Det skall komma en tid då du får se dina fiender bygga vallar runt dig och omringa dig och ansätta dig från alla håll. De skall slå dig och ditt folk till marken och de skall inte lämna sten på sten, eftersom du inte förstod att tiden var inne för Guds besök.” (Luk 19:37-44)

Inga kommentarer: