17 april 2008

Förändring

Det blev förändring. Det möte som var bokat blev ändrat på grund av ett förhinder. Det betyder att jag fick tillbaka lite tid som jag räknat med att ge till en annan människa. Och det är märkligt hur sådant kan ha en lättande effekt. Att helt plötsligt inte behöva göra det som jag trodde måste göras.

Fast mitt i lättnaden över den obrutna tiden som därmed blev min (tack!), funderar jag över varför inte samma välbehag infinner sig över själva livet och den tid som där gives mig. För egentligen finns det ju en sak jag måste i mitt liv – försöka reda ut det på egen hand. Men eftersom Gud ordnat detta genom sin son Jesus Kristus, som ordnat upp allt i mitt ställe, så slipper jag och har istället fått obruten tid att leva.

Problemet är väl helt enkelt att jag inte tar vara på det som redan är gjort. Utan istället för att leva det liv Gud erbjuder mig, hastar runt på diverse evenemang som jag tror är nödvändiga, trots att de i själva verket med fördel kan avvaras.

Gud hjälpe mig!

Inga kommentarer: