1 april 2008

Vårkänslor

En promenad i den sol som faktiskt, genom sin värme, vittnar om vår på riktigt, iakttar jag mina medmänniskor. En äldre man som omsorgsfullt stoppar ett löst korsord i ett kuvert, två kvinnor som sitter bredvid varandra på en bänk med blickarna stint fixerade framför sig, en man med rollator som köper o’boy, en flicka som sakta går hem efter skoldagen med en alltför stor gul och cerise ryggsäck på ryggen.

Dessa människor och så många andra, visats i samma område som jag; bor här, rör sig här, lever här. Och jag tycker om dem. Blir så glad av att se dem i vårsolen idag – främlingar som de är, till trots. Det är definitivt inte jag och de, utan det är vi. Vi är medmänniskor. Vi som lever våra liv och som lever dem just här.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Ja, underbart härligt väder idag!

Själv fick jag mig en kopp te och några bullar på en balkong, tillsammans med ett par vänner.

Jag känner våren komma in och tina upp min vinterkylda själ.

Dags att besöka din balkong snart kanske?

lilamonica sa...

Jag har besökt min balkong en stund idag. Lite kyligt ännu, men fullt möjligt med god vilja. Du är välkommen att prova.