9 maj 2008

Nyhet

Vill minnas att jag häromdagen såg någon notis om att det nu igen var torka med svält som följd i Etiopien. Idag ser jag stora och braskande rubriker om att det är matkris i New York, där alltfler blir beroende av soppkökens välgörenhet.

Det vore ju oförskämt att i detta läge inte ställa sig själv frågan hur det kommer sig att dessa nyheter presenteras för mig på så olika sätt. Jag ska inte försöka ge något svar, men kanske är det så enkelt som att den som någonstans gör ett första urval av nyheter är mer styrd av intresse för supermakten USA än för ökenlandet Etiopien.

Möjligen är det så och då är det riktigt illa. För mig är i alla fall en svältande människa i Etiopien lika mycket människa som den newyork-bo som tvingas inta sin lunch på någon välgörenhetsorganisations soppservering. Men det är uppenbarligen inte den bild någon nyhetssorterare någonstans vill att jag ska få av världen.

Jag skäms över att vara en del av den västvärld där denna indelning av människor görs. Och det enda jag kan göra åt det är väl att vara medveten om att någon – egentligen flera – väljer och vinklar de nyheter som når mitt öga och öra. Människors verkliga verklighet är något annat.

Inga kommentarer: