20 maj 2008

Tunnsått

Det är lite tunt här på bloggen nu. Inte nödvändigtvis i antalet inlägg, men väl i innehållet i dem. Åtminstone känns det så för min del, andra kan naturligtvis ha andra uppfattningar. Hur som helst funderar jag ändå lite kring den där tunnheten.

Det som är tunt är ju inte automatiskt innehållslöst. Och det som är tunt är knappast med självklarhet utan mening. Jag tänker på ett stort träds fyllighet. Det är en fyllighet som utgörs av varje enskilt lövs tunnhet. Varje löv som i sig innehåller förutsättningar för liv och grönska. Utan det till synes tunna och relativt oväsentliga lövet – vilken skillnad gör egentligen ett eller annat löv i ett träds väldiga krona – blir det faktiskt ingen trädkrona.

Så även om tanken på att erbjuda fylliga och imponerande (?) uttalanden här på bloggen, genom inlägg som jag själv förstår som substantiella, är lockande, försöker jag att inte förringa det som är mer präglat av tunnhet. För som förespråkare för detaljernas betydelse kan jag knappast ignorera det till synes lilla och relativt obetydliga. Inte ens om det handlar om mina egna torftiga försök att hålla igång en självpåtagen blogg.

Inga kommentarer: