18 juni 2008

En bild

Den här bilden är på en av trädgårdarna som finns till beskådan i Stadsparken i Eskilstuna. Den ingår i någon tävling om bästa design eller så.

När jag gick där och tittade härförleden var det ett par tre stycken av de där små trädgårdarna som särskilt tilltalade mig. Någon mer än de andra. Och då tog jag några kort med fotofonen. Det här var det som blev bäst. Men det var inte den här trädgården jag föll för mest. Men så kan det ju vara ibland, att somligt väl kan omtalas i bilder medan annat behöver direktsändningen för att rätt komma till tals. (Eller möjligen en bättre fotograf.)

Men det är intressant det där med bilder (och då menar jag inte bara fotografier, utan även till exempel språkliga bilder), att de kan ha förmågan att lyfta ett sammanhang, belysa det som inte annars skulle ha kommit till synes och ge en upplevelse eller förståelse som annars inte varit möjlig. Det finns sådant som inte går att omtala på annat sätt än i bildens form och så finns det annat som inte klarar bildens inramning för att ges rättvisa. Så märkligt är det med möjligheterna att förstå, förklara och uppleva. Så rikt och begränsat är språket, så rik och samtidigt begränsad är perceptionen och människans möjligheter.

Det tycks alltid finnas något mer än det som går att förmedla, det som går att greppa. Och det är det verkigt spännande, det verkligt vackra. Det om vilket en arrangerad och aldrig så vacker liten trädgård i en park bara ger en aning.

Inga kommentarer: