3 juni 2008

Jesus och bibelläsningen

Bilden av Jesus. Det är något som Jonas Gardell talade om häromdagen då han promoverades till hedersdoktor vid Lunds Universitet. Om denna utnämning kan ett och annat sägas, men jag dröjer mig kvar vid jesusbilden. Om Dagen har rätt i sin återgivning av vad som sagts, är den söndagsskolbild vi fått av Jesus som en stilig man med nordiskt utseende ett problem för bilden av Jesus. Då undrar jag lite vad en bild är för Gardell. Jag har också fått de där fysiska bilderna i form av små kort och annat då jag gick i söndagsskolan. Jag kan inte minnas något annat än att jag då tyckte om dem, vackra som de var för ett barn, och att de vare sig då eller nu gett mig föreställningen att Jesus ser ut så där eller ännu mindre att Jesus är så där. Vem Jesus är, så som Bibeln beskriver honom, har ytterst lite med utseende att göra och väldigt mycket med Jesus handlingar att göra.

Jesus beskrivs som den som går undan för att be, som den som talar om bekymmerslöshet och Guds omsorg med folkskarorna, som den som gör sjuka friska, som den som talar fariseerna och de otroende till rätta, som den som utmanar människor genom att säga ”kom och följ mig”, som den som säger sig vara enda vägen till Gud och som den som visar denna enda väg genom att ge upp allt eget för andras skull genom att dö och sedan uppstå.

Bibeln talar tydligt om frälsningen och att den endast finns hos Jesus. Och det helt oberoende av hur vår barndoms eller någon annan bild av Jesus sett eller ser ut. Om Jesus har sneda eller raka tänder, om han är kort eller lång, om han är omtyckt eller inte, om han är missförstådd eller inte, förändrar ingenting. Jesus är och förblir densamme, även om vår läsning av Bibeln inte gör det. Så det Gardell gör, så långt jag begriper enligt tidningsreferatet, är att presentera en läsning av Bibeln. Det står honom naturligtvis helt fritt att så göra, men att tro att det förändrar Jesus är lite naivt. Och det oavsett det är Gardell, kyrkan eller vem som helst som läser Bibeln. Det är nämligen inte våra bilder av Jesus som avgör vem Jesus är, utan Jesus är den han är oavsett detta, ty han är den oföränderlige Gud vilkens namn är ”Jag är”.

Inga kommentarer: