24 september 2008

En bok

Med extra väntetid på järnvägsstationen blev det möjligt att botanisera bland böcker till försäljning. Gick därifrån med boken Hemlös – med egna ord. Det är texter skrivna av Stockholms hemlösa, som tidigare varit publicerade i tidningen Situation Sthlm som nu sammanställts.

Det är knappast någon hög litterär upplevelse av det slag som kan vara så ljuvligt. Det är inte heller någon språklig eufori förknippad med läsningen. Men där finns något annat. Ett blödande snitt rakt in i livet, andras, mitt eget. Jag läser och ser människorna framför mig, jag möter de hemlösa dagligen, ofta är de bara vem som helst bland alla andra okända människor som vimlar förbi. Här får deras liv ord.

Jag blir lite beklämd då jag tänker på mig själv. Blott ett fåtal meter från platsen där jag dagligen möter hemlösa människor betalar jag några tior för en bok de skrivit. På ett sätt är mötet via boken på distans, samtidigt får skribenterna möjlighet att genom sina ord krypa under skinnet på mig, något som våra flyktiga möten i myllret inte möjliggör. Kanske är det just det som ligger mellan mig och de hemlösa, flyktighetens tomhet. I boken får deras liv ord.

Inga kommentarer: