4 oktober 2008

Flyttdags

För första gången på mycket länge klinkar jag en stund på mitt piano. Bläddrar på måfå i en sångbok och en av sångerna tar tag i mig lite extra. Det är Lydia Lithells gamla höstvisa om flyttfåglarna. Eller om det är en sommarvisa. Jag vet inte riktigt. En hoppets och framtidens visa är det i alla fall.

När sommarn mot hösten sig vänder,
då samlar sig flyttfåglars rad.
De längtar till ljusare länder
med vårliga, grönskande blad.

De vet, att när sommaren svalkas,
då närmar sig uppbrottets stund.
De vet, att när höststormen nalkas,
då väntar en varmare lund.

En dag lyfter tusende vingar
för fjärran mångmilafärd,
och flyttfågelsträcket sig svingar
mot syd, mot en varmare värld.

Guds folk är som flyttfåglars skara,
de väntar på uppbrottets stund.
De väntar Guds sommar den klara
där högt ovan världarnas rund.

Det väntar en sommar därborta,
ett varmare, skönare land.
Ja, blott några vingeslag korta,
sen ser vi den soliga strand.


En dag lyfter tusende vingar
för fjärran mångmilafärd,förbi
alla stjärnornas ringar
mot himlen, Guds eviga värld.

3 kommentarer:

halojoy sa...

Mycket vacker sång.
Mamma gick hastigt bort vid sitt frukostbord i onsdags 29 oktober. 'Flyttfåglarna' är en önskan hon har antecknat sin minnestund.
För henne handlar det om att flytta. Till ett varmare skönare land.

Anonym sa...

Hej
Jag blev så glad när jag fann din hemsida ,där du skrivit sången som Lydia Lithell har gett till oss som
älskar hösten.
Vemodet men ändå det osynliga hoppet som vi som mist en älskad mor eller far får sjunga om,
tillsammans vid andakter eller som
jag idag ute i naturen då jag fick
se och höra ljudet av en lång rad
svanar där de gjorde sig beredda att dra mot varmare länder.
Jag kom då inte ihåg hela texten.
I morgon skall jag sjunga den tillsammans med några vänner på
äldreboendet i vår lilla kommun Tibro.

Höst varma hälsningar från
Marita Waldenvik

lilamonica sa...

Sången är verkligen fin. Roligt att fler uppskattar den!