22 december 2008

En ängel i mitt kök

Medan det ännu är mörkt söker jag mig in i förrådet till jullådan och änglaspelet i sin påse. Jag sätter samman de olika delarna, kompletterar med fyra julgransljus och ställer alltihopa på köksbordet.

Till frukost gör jag gröt, rågflingegröt med lingonsylt. Och så tänder jag änglaspelet, slår mig ner vid köksbordet och äter min frukost.

Då drabbar den mig: gudsnärvaron! Jag sitter där i mitt kök en vanlig vardagsmorgon, äter en vanlig vardaglig måltid och så hör jag det som ska symbolisera änglakörens sång på herdarnas äng en gång för länge sedan. Då när Gud föddes i en liten stad i mellanöstern.

Det där mötet mellan den grova vardagliga frukostgröten och änglasången skira toner fyller mina ögon med tårar. Så jag sitter där och gråter till frukost. Därför att Gud är där.

Just detta – gudsnärvaron, heligheten, mötet – mitt i vardagens vardaglighet det önskar jag oss alla. Både i juletid och annan tid.

God Jul!

2 kommentarer:

Esbe sa...

God jul!

Anonym sa...

tack för allt du skriver..som får en att tänka..o beröras.
god jul...i morgon o alla andra dagar.
kraaam