22 december 2008

Rättelse

I helgen har jag upptäckt Peter Englund. Med anledning av tillkännagivandet att han blir Svenska Akademiens näste ständige sekreterare får jag anledning att hamna först på Englunds blogg och sedan på hans hemsida. På den senare hittar jag det som gör mig oregerligt förtjust.

Peter Englund har på sin hemsida en särskild sida där han uttalar sig om och publicerar rättelser gällande sina utgivna böcker. Jag finner inga ord: Detta är en människa i min smak! Petnoga med text. Jag slukar sidans innehåll, bara för det som det står för: noggrannheten.

Och så drömmer jag mig bort en stund, till den tillvaro där det normala är att förstå det djupa värdet av korrekthet. Den tillvaro där detaljerna får framträda. Ty detaljer är inte oviktig kuriosa i det stora hela, nej detaljer är det av vilket helheten består. Således är detaljer viktigare – och intressantare – än storheter.

Inga kommentarer: