6 februari 2009

Heltid

Häromdagen hörde jag det igen uttrycket ”att umgås med Gud”. Jag blir så förvirrad, för jag vet inte vad det betyder. För mig låter ”att umgås med Gud”, som något slags socialt planerad aktivitet. En aktivitet som dessutom antyder trevlighet och gemytlighet – för det är väl vad vi tänker oss att få då vi umgås.

Gud är ingen jag umgås med, men väl någon jag lever med. Vi har ingått en överenskommelse, genom dopet, som nu rullar på dag för dag. Men umgås gör vi nog inte så mycket. Det är mest vardag, vanlig tristhet, en och annan härlighet, inte särskilt planerat utan vi följs åt genom det som är.

Så hur jag ska beskriva min relation med Gud vet jag inte riktigt. Och kanske är det därför ett uttryck som ”umgås med Gud” uppstår. Men ett sådant uttryck reducerar Gud till en relation bland andra. Och så är det inte för mig och framför allt vill jag inte att det ska vara så.

Möjligen ligger det i tiden det där med umgänget, att det ska vara kontrollerat, äga rum när jag vill, på mina villkor och lagom ofta. Men Gud är ingen man umgås med, Gud är någon man lever med – och det är skillnad det. Gud inkräktar i våra liv, ovillkorligt, Gud går aldrig hem utan stannar kvar ständigt. Det finns inga mellanrum mellan tillfällena då Gud är involverad i livet. Det är därför det inte är något umgänge (av typen delad vårdnad...) utan ett liv och livet pågår ju ständigt, det ges inga pauser, men ett vidunderligt liv – heltid tillsammans med Gud.

6 kommentarer:

Esbe sa...

Ja! Ja, ja, ja! Tack! Det är så bra med dig, du sätter ord på saker som jag tänker utan att veta att jag tänker det... That's just it! Som jag brukar säga när folk undrar: jag småpratar med Gud dagarna i ända! Han är ju alltid med!

Anonym sa...

hej,
just de..hade glömt du var nära här.
ligger i soffan med huvudväkr..har de mkt nu..vet ej varför..o om de har me glasögon eller ej att göra..ena ögat är som lite suddigt tycker ajg vare sig jag har glasögon eller inte..ja jag vet inte.fick ny opitkertid nästa fre.
tur jag har min lilla bärbara nu då så jag kan ligga i datorn.ler.
jag skulle nog på sätt o vis behöva en tid när jag umgås me bara gud..visst han är med i livet men de är ju alla andra med..jag är som inte själv me gud om du förstår vad jag menar..
lika lite som jag är själv me mannen eller vart o ett av barnen..
fast man kanske behlver de ibland.
men du är vis som vanligt.
kramkram

Anonym sa...

välkommen hem igen.
hur har helgen varit.
nu ska jag bada barn.
kram

lilamonica sa...

Esbe: Man kanske inte är så speciell, trots allt... Eller så är gemenskap mer än att vara på samma plats samtidigt. Tack för dina glada tillrop.

lilamonica sa...

svintoflickan: Klokt talat att det behöver vara "bara" Gud och jag ibland. Och samtidigt ett ständigt pågående varande tillsammans med Gud. Du skiljs ju inte från din familj bara för att ni inte ständigt gör saker tillsammans och är tillsammans. Nej, ni är för alltid sammanfogade. Så är det väl med Gud och tron också, tänker jag.

lilamonica sa...

svintoflickan: Tack. Helgen har varit trött men bra:-)Vackert snöfall igår - hos er med?