5 maj 2009

Ett paraply och ett gott skratt

Det regnar ute och på bussen försöker alla hålla ordning på sina paraplyer utan att blöta ner medpassagerarna. Bredvid mig sitter en kvinna som har sitt svarta hopfällda paraply nere vid golvet. Då hon ska gå av visar det sig att jag råkat sätta min ena fot på hennes paraply så att hon nu inte kan ta det med sig. Hon gör mig uppmärksam på detta och jag flyttar min fot. Vi skrattar tillsammans åt händelsen och jag tänker: Är det kanske dessa små förbiilande, till synes obetydliga, ögonblicken som är det viktiga i livet. Kanske är det dessa småttigheter som rymmer det största, tänker jag, mötet med en främmande människa där vi förenas i ett sekundkort skratt åt en av livets småsaker.

2 kommentarer:

svintoflickan sa...

hi,hi
dom där små mötena betyder mkt..
när jag o min vän linah o alla våra barn skulle åka buss o hade världens snällaste busschaufför..kvinna förstås..ler...
så räddade de upp hela den stressiga situation där vi knappt kom me bussen..knappt kom på bussen me våra vagnar osv..
men hon var så gullig..
sånt glömmer man inte.

å ett leende..
ett skratt..
de betyder mkt.

å detta me rutiner..jag ler..för jag är nog verkligen en rutinmänniska...
allt ska vara på ett visst vis...osv...

nu ska jag vila vidare..

men kram till dej vännen..
hur var din dag förresten..valborg..
kram

lilamonica sa...

Fin berättelse där, från bussen. Tänk vad ett leende gör skillnad, och vad enkelt det är. Att lägga märke till och njuta av det är en konst värd att ta vara på, eller hur!