25 maj 2009

Fungerar verkligen bön?

Ser att det saluförs en bok med titeln ”Bön som fungerar”. I beskrivningen av bokens innehåll står det ”Detta är nyckeln som kommer få stopp på verkningslös bön.” Och jag tänker: Finns det bön som inte fungerar? Tydligen gör det det, enligt boktiteln. Boken har jag inte läst.

Jag tänker mig att det bara finns en variant av bön. Låt oss kalla den ”bön som fungerar”. Men att denna skulle vara ett slags motsats till ”verkningslös bön”, tror jag inte på, för sådan bön tror jag inte finns. Bön är nämligen till sitt väsen och till sin avsikt gudssökande. Det innebär att den som ber söker kontakt med levande Gud. Och Gud är den som förmår göra allting nytt. Alltså ”fungerar” bön i den meningen att det för till den som förmår oändligt.

Att sedan inte all bön tycks fungera är en annan sak. Men då är det ett mänskligt och inomvärldsligt mått på något gudomligt och gränslöst. Att mäta bönens funktion på detta sätt känns orimligt. Vilka är vi att påstå att gudssökandet, som bönen är, inte skulle fungera. Nej, bön fungerar alltid, i den meningen att det för oss till Gud. Denna förandets process kan vara snabb eller långsam och är självklart beroende av vår vilja och öppenhet. Men fungerar, det gör den alltid, för den beror inte av oss och vår tekniker, utan enbart av Guds oändliga nåd.

3 kommentarer:

Vattenslangen sa...

Rubriken om bön fångade mitt intresse. Har lust att kanske länka till inlägget på min blogg om det är ok.

lilamonica sa...

Vattenslangen: Det går fint, länka på du.

Vattenslangen sa...

Då kommer den i morgon skulle jag tro!