9 maj 2009

Var går gränsen för friheten?

Om poeten och kulturarbetaren Mohamed Omars religiösa och ideologiska svängning kan mycket sägas och mycket tyckas. Inte tu tal om det. Vad som egentligen ligger bakom Omars förändring (om det nu är en sådan) vet jag inte och kanske är det heller inte avgörande för det som jag tycker är mest intressant i sammanhanget. Nämligen fenomenet i sig.

Vad händer nu? Omar har varit en uppskattad och hyllad poet, han har anlitats som talesman i olika sammanhang, han har fungerat som krönikör och någonstans blivit galjonsfigur för det generösa Sverige (?) då han som muslim fått olika uppdrag och frågor.

Hur hanterar det svenska officiella samhället denne man som förändrats på detta sätt? Det är vad jag finner mest intressant i det som nu händer. Yttrandefrihet, religionsfrihet, tryckfrihet – allt finns där för Omar att använda för i stort sett vilka syften han vill. Och om han vill kommer han säkerligen ta chansen att använda dem alla.

Och vad händer då med alla friheter? Står vi ut med att folk bekänner sig till en galen religiös uppfattning? Står vi ut med att folk underkänner den officiella historieskrivningen? Står vi ut med att åsikter framförs som vi uppfattar som hotfulla? Och så vidare.

Jag försvarar inte Omars åsikter, men jag vill ändå värna hans rätt at få ha dem. Men det är ju en uppfattning som kan tvingas omprövas med tiden, vad vet jag. För faktum är att i namnet av alla de lagstadgade friheter vi har i detta land och med den demokratiska princip som värnas, är detta början till vad som komma kan. Människor kan med lagen i ryggen uttala nästintill vad som helst, skriva vad som helst, sprida vad som helst, utöva vilket inflytande de vill och så vidare. Även om majoriteten eller de politiskt korrekta inte tycker om det. För sådan är lagstiftningen.

Vart detta kan leda har jag ingen aning om, men jag följer det med intresse och undrar bara över hur långt borta ett lagförslag med inskränkningar egentligen är. Och då ligger nog inte bara fundamentalistiska muslimer illa till utan även många andra grupper av människor präglade av övertygelser utanför samhällets begränsade agenda.

Som en sammanfattning av dessa funderingar och det som jag framöver kommer följa kan följande fråga ställas: Kan man fortsätta ha yttrandefrihet och religionsfrihet när vissa (fel?) grupper blir för starka? Och vem bestämmer när och var gränsen ska sättas och inskränkningen i friheterna bli ett faktum? Det återstår att se.


Det finns mycket att läsa i ämnet, intervjuer med och artiklar om Omar. Här följer några. Vid artiklarna i Dagen finns länkar till andra mediers bevakning i ämnet.

Uppsalatidningen: Intervju med Omar
Uppsalatidningen: Imamen Abd al Haqq Kielan om Omar
Dagen: Omar lämnar Svenska Pen
Dagen: Tidskriften Minaret om Omar
Dagen: Prästen Mikael Mogren om Omar
Dagen: Omar om Mogren

Inga kommentarer: