28 juli 2009

"Har just skrivit en ny bloggpost"

Alla dessa uppdateringar, twitter, facebook och så vidare. Vad är de till för? En stunds uppmärksamhet, naturligtvis. Men vad är det de ger uppmärksamhet på? Ger de verkligen den inblick i varandras vardagsliv som vi kanske vill tro? Förmodligen inte, för är inte de där uppdateringarna högst selektiva. Jag menar, jag väljer ju vad jag skriver och inte skriver jag då något slags verkligt dokumentära fraser från min vardag. I alla fall inte så ofta. Utan det jag skriver är något annat, något i viss mån tillrättalagt, lagom intressant, lagom neutralt, lagom speciellt och lagom i största allmänhet. Det mesta är utvalda (glada) delar som ryckta ur sina sammanhang ger den där selektiva rapporten, som för den som inte vet (det vill säga alla utom jag själv) sannolikt ger en helt annan bild av mig än den jag själv upplever.

Så det uppdateringarna gör är väl att ge en stunds uppmärksamhet och att presentera fasaden av ett liv. Ibland är inte det så illa, utan rätt gemenskapsskapande, medan det andra gånger är katastrofalt fjärmande. Men visst, även den där fasadbygget är ju en del av mitt liv, min vardag, så i så fall ger uppdateringarna en till viss del korrekt bild. Men det är väl egentligen rätt sorgligt – samtidigt som det ibland också är väldigt bekvämt.

Inga kommentarer: