13 augusti 2009

Vad gör det med mitt hjärta?

Blir i dag dubbelt påmind om att den viktiga frågan inte är varför omgivningen agerar som den gör, utan vad detta agerande får mig att göra.

Först är det när jag läser ett avsnitt i Dagens serie om de sju dödssynderna. Där får jag hjälp att påminnas om Cassianus lärdomar. Artikelförfattaren Åsa Molin beskriver det så här, under temat vrede:

Vi är ofta så upptagna med frågan om vem som har rätt eller fel. Vems fel var
det att nyckeln kom bort? Vem bar ansvaret för att maten brände vid? Vem har
rätt att vara arg och sur och vem borde skämmas. Ska du eller jag be om
förlåtelse? Det Cassianus vill visa oss är att det inte är där fokus bör ligga,
utan på vad andra människors handlingar gör med mitt eget hjärta. Om vi har
vredens glasögon på oss ser vi ofta helt annorlunda på en situation än om vi tar
av dem.

Så: Vad gör det som händer mig med mitt hjärta egentligen? En gigantisk fråga, lika viktig som den är stor och svår.

Sedan råkar jag lyssna på Vetandets värld i P1. Där från jag höra Birgitta Kimber tala om sin forskning kring barns och ungdomars förutsättningar. Programmet handlar specifikt om tonåringar och tonårsföräldrar, men är precis lika angeläget för vem som helst. Och det är samma budskap: Var vuxen och se över dina egna reaktioner och handlingar, ta ansvar för vad de gör med ditt hjärta.

Tydligare kan det väl inte bli, summan blir densamma. Andra kan man väldigt lite bestämma och agera åt, andras beslut kan jag inte fatta. Men jag kan påverka vad det gör med mig, hur det gör mig, till vem det gör mig. Och min påverkan på mig själv, när jag lär känna mig själv, påverkar också andra och deras agerande. Men att tro sig kunna gena förbi sig själv, är alltid ett misstag.

Inga kommentarer: