13 december 2009

Ett barn är fött på denna dag

I natt har det fötts ett barn. Han är son till en av mina bekanta. Så fort jag får budet märker jag att jag – efter att ha gratulerat föräldrarna – börjar sprida budskapet om den nyfödde. Det är som finns det ett självdrivande måste i detta. När ett barn är fött måste det berättas.

Barnet kommer inte som en överraskning, hans ankomst har varit känd en längre tid. Ingen har vetat exakt när han skulle komma, men att han skulle komma har varit bekant. Vi har väntat tillsammans och så är han här. Budet går snabbare än ryktet: ett barn är fött! Väntan är över och det som väntan lovade, det som den bar bud om, det har nu skett.

Jag vill berätta för hela världen att en liten pojke har fötts i natt. Visst är det stort!

Och visst slås man av likheten. Det finns en annan berättelse, om ett annat barn, en annan natt, som också manar till att berätta, att bära budet vidare.

Barn bär bud om Gud.