16 januari 2010

Bedrifter

Man måste inte låta sig begränsas. Ibland kan man använda omständigheterna till sin fördel. Och utan att ha provat kan man faktiskt inte veta om det går.

Idag har jag dammsugit. Något som kan betraktas som en bedrift om man betänker att jag har ett brutet ben som jag i princip inte får belasta. Tar mig alltså fram med kryckor. Men det skulle behövas lite städning i hemmet. Alltså provar jag om det inte går att lösa på något sätt.

Och jag måste säga att det inte var fullt så svårt som jag befarat. Med lite träning skulle det nog till och med gå att få lite snits på kryckor, ben och dammsugare.

Bra, då vet jag det. Att jag kan dammsuga, även i den belägenhet som just nu är min. Något jag inte skulle ha vetat om jag inte provat.

Det är en god idé det där, att passa på att skaffa sig erfarenheter i de rådande omständigheterna. För när annars ska jag få veta om jag kan dammsuga med benbrott, om inte nu när jag har ett brutet ben.

Alla situationer kan rendera unika erfarenheten. Tar man inte chansen missar man något. För alltid, eftersom chansen inte kommer tillbaka.

Det blir annorlunda än vanligtvis, det går långsammare, men det kan hända att det går.

Inga kommentarer: