14 januari 2010

Lästa böcker

Rätt många är nu gångerna då jag tänkt på att kanske skriva något om böcker jag läser. Det gör jag ju redan på så sätt att jag då och nu citerar, refererar eller reflekterar ur och om någon bok jag läst. Men jag tänker något mer slaviskt redovisande. Eller kanske inte slaviskt, några löften om total plikt kommer jag inte avge. Men tanken är att skriva några korta (eller långa) rader som notering om böcker jag läser. Så där i största allmänhet och så ibland blir det säkert även fortsättningsvis en del större utvikningar och reaktioner kring vissa böcker.

Syftet med bokredovisningarna är något oklart. Kanske är det mest för min egen del, för att det är kul med böcker och för att jag kan roas av något slags översikt. I bästa fall kan det också ge någon annan läsinspiration. Det blir inga recensioner i vanlig mening, jag kommer inte sätta betyg. Bara berätta lite. Som allra minst vad boken heter, vem som skrivit den, vilket förlag den getts ut på och vilket år den kom.

Lovar inte att det blir en total redogörelse som innefattar alla böcker jag läser, men en hel del kommer nog med. Och från olika orsaker. Läsorsaker alltså. Somligt läser man ju bara för nöjes skull, annat för att man måste eller bör av en eller annan anledning. Det kanske jag inte alltid redovisar, men då historien bakom varför det blev just en viss bok kan vara intressant, kan den mycket väl komma med. Jag lovar ingen frekvens, såsom en bok i veckan. Jag är en ganska tematisk människa, som läser mycket i perioder, mindre däremellan. Men det kanske inte märks här, allt redovisas ju inte nödvändigtvis i samma rytm som det händer.

Nåja, detta är något slags varsel om något jag tror kommer här på bloggen. För kort eller lång tid. Men en egen etikett för böckerna och mina redovisningar av dem kommer jag att skapa. Låt oss säga att den blir: ”Lästa böcker”. Och det gäller pappersböcker (eller vad det kan heta), inga cd-böcker (eller motsvarande) här inte.

Inga kommentarer: