17 januari 2010

Språklådan

Lästa böcker:

Althoff, Johan & Nyberg, Robert. (1992). Språklådan. Stockholm: En bok för alla (2004).

Detta är en ljuvlig bok för den som älskar ord. Den är anpassad för barn i mellanåldern, eller så. Jag fyndade den på rea och tänker ge den till person i lämplig ålder. Men först var jag ju tvungen att läsa den. Och sannerligen att jag övervägt att behålla den bara för att den var så härlig, men givmildheten får ta överhanden.

Illustrativt och illustert får vi lära oss om orden, hur de fogas samman till meningar, hur oräkneliga kombinationsmöjligheterna är och hur lite man behöver låta sig begränsas. Vi lär oss om liknelser, talesätt och hur man skriver en bra berättelse. Och en hel del annat. Och roligt är det alltihop.

Jag älskar den här boken, för den är så bra om ord – som jag älskar. Mycket nöje bär den med sig. Lycklig den som får den framför sina ögon.

Inga kommentarer: