6 mars 2010

Länktips

Det finns bloggare som samlar intressanta länkar och sedan tipsar sina läsare om dessa. Nu sällar jag mig till dem. Så här följer denna veckas länktips:

Syster Veronica har börjat blogga. Dominikansyster verksam på S:t Davidsgården, stiftelsen Berget i Rättvik.

Hemlöse Johnny skriver intressant om dagis, minglandet och alkoholmissbruket.

Säsongens vackraste snötext publicerades för en tid sedan av Svenska akademiens ständige sekreterare, Peter Englund. Väl värd att återvända till.

En av mig ofta använd sajt lägger ner, med den märkliga motiveringen att privatekonomi är roligare än böcker. Så nu får man vara sin egen dräng i bokdjungeln eller hoppas på att någon tar upp bokpris nedlagda vandringsstav.

Förutom att njuta av det förtroendeingivande och smått roande i att en meteorolog heter Frost, kan den som tycker snön har gjort sitt ta del av budskapet att våren är här och inte är den direkt försenad heller.

En rykande nyutkommen bok av Björn Ranelid förtjänar uppmärksamhet. Har inte läst den än, men såg den i bokhandeln häromdagen. Omslaget är fantastiskt. Så vackert! De vita ränderna på omslaget är text, som broar mellan människor. Besök en bokhandel och njut!

Benar Rafiq berättar om en verklighet så fjärran och så nära på samma gång.

Intressant om lycka i Sveriges radio P1:s ”Tendens”.

Massa informationsmaterial om allt möjligt som har med internet att göra. Bra för den som har mer att lära – och vem har inte det?

Det är min egen sinnesstämning då jag läser Marcus Birros ord om Emil Forselius, men också de väl valda och talande orden om det svåraste, som gör att jag nämner detta för vidare spridning.

Och så lite mer om vädret, om den älskade snön. Det här skulle kunna vara jag.

Inga kommentarer: