4 mars 2010

Hjärtat som vapen

Lästa böcker:

Ranelid, Björn. (2006). Hjärtat som vapen. Stockholm: Bonniers.

Björna Ranelid är pålitlig, hans böcker är bra. Så även denna. Det är en förtjusande tragisk och vacker berättelse om Julia. Men denna bok skiljer sig från de andra jag läst av Ranelid. Den är inte sämre – tvärtom skulle jag säga att detta är en av hans bästa – men den är annorlunda. Språket är inte så krulligt, mera tämjt, men inte alls fattigt. Ranelid är ju mycket yvig och svulstig i sitt språk, men här hålls det tillbaka. Kanske för att berättelsen är så bra. Det jag saknar i språket (som jag älskar hos Ranelid) får jag i berättelsen, på något sätt. Den är självklar och oväntad på samma gång, just så där som språket brukar vara. Språket finns här också, men inte lika otyglat och blommigt, som i så många av de andra böckerna. Som med allt av Ranelid kan jag bara säga: Läs!

Inga kommentarer: