18 mars 2010

När du gör som jag vill

Lästa böcker:

Fexeus, Henrik. (2008). När du gör som jag vill. En bok om påverkan. Stockholm: Forum.

Som intresserad av beteenden läste jag denna bok. Den visade sig vara ambitiös – nästan i överkant –, tydlig – nästan övertydlig – och inte så upplysande som jag hoppats på. Kanske har jag läst för mycket i ämnet innan, detta är nog mera en bok för den nyfikna amatören. Jag lär mig inget och det stör mig. Boken är populärt hållen. Tyvärr visade den sig lite för snabbt tappa i tempo och bli dystert långtråkig. I alla fall för mig. Men visst, vill man få en inblick i lite psykologi och få kännedom om några av de klassiska socialpsykologiska experimenten och därtill en grundkunskap inom påverkan, kan man absolut läsa boken. Även om jag tycker det finns mer intressanta sätt att bli lärd på kan säkert Fexeus bok passa andra bra.

1 kommentar:

Mångmamma sa...

Lustigt! Jag har precis läst ut denna bok och håller delvis med dig.
Hans tidigare; "Konsten att läsa tankar" var betydligt bättre.