14 maj 2010

Den delade tron

I ett läsvärt reportage i Dagen om prästen Luisa Forsberg finns ett intressant och illustrativt exempel på hur delandet av tron kan vara en självklarhet – om än med viss beräkning. Så här berättas det:

Luisa minns när hon skulle berätta för sina vänner att hon blivit kristen. Hon var i övre tonåren och befann sig på en resa i London. Precis innan resan hade hon köpt ett stort kors som hon bar runt halsen och hon hade bestämt sig för att sluta dricka alkohol.
- Korset hade jag mest köpt för att jag ville att någon skulle fråga varför jag hade det, så att jag kunde berätta. Mina vänner tyckte inte att det var särskilt uppseendeväckande att jag blivit kristen, de tyckte det var konstigare att jag slutat dricka alkohol, säger hon och ler.
Det är intressant det här, att se till att få frågorna om tron och att därför vara beredd på dem. Förmodligen inte vara någon expert, men våga utsätta sig för det som skärper tron, samtidigt som den delas med andra. Det verkar så oerhört bibliskt.

Inga kommentarer: