27 maj 2010

Ord betyder saker

De senaste dagarna har jag stött på ordet magi i olika sammanhang och alla gånger reagerat. Enligt Norstedts svenska ordbok betyder magi ”behärskning av omgivningen med övernaturliga metoder som besvärjelse, rituella handlingar o.d.”, som synonym anges ”trolldom”. Om magisk skriver samma ordbok: ”som verkar med magi”.

Nu vet jag ju inte hur gemene man reagerar på magi-orden eller vilken betydelse som de lägger i orden, men jag har i alla fall trott att kopplingen till besvärjelse och trolldom varit ganska självklar. Visserligen finns i ordboken även nämnt en utvidgad betydelse av ordet magi: ”märkligt stark verkan” och för magisk: ”som verkar med märklig styrka”, men är detta det första vi tänker på?

Nej, min association är snarare till det ockulta än till det märkliga i allmän positiv betydelse. Och det är väl därför jag reagerar så starkt på att en debutskiva för två unga kristna systrar heter just ”Magi”. Eller att vigseln mellan två människor, även av prästen, beskrivs som en magisk upplevelse.

Ord betyder inte vad som helst och ett ords betydelse ändras inte i en handvändning, inte ens om man har aldrig så goda avsikter. Att blanda in magi som benämning för saker och ting som har med kyrkan och den kristna tro att göra kan inte bli annat än problematiskt – tyvärr.

Inga kommentarer: