5 juni 2010

Vi är alla människor

Andra människor är inte andra utan de är jag. De är jag även om de gjort saker jag tror jag själv aldrig skulle göra. Människor är mer lika varandra än olika. Det går inte att dela upp i ”vi” och ”de”, för vi är alla vi.

Håkan Arenius skriver i Dagens ledarblogg om detta, att mördare inte är av en annan sort utan av samma sort som vi alla.

Så är det. Det är därför alla människor har samma värde – även om det inte alltid känns bra att det är så. Jag är inte ett dugg bättre än någon annan, inte heller sämre; vi är alla människor.

Detta är inget självklart synsätt. Fördomarna är många, fördömandena kanske ännu fler. Särskilt tydligt riskerar detta bli i sammanhang där människor som gjort det onda finns.

Helt avgörande är att kunna se sig själv i andra, och dem i sig själv. Vi är alla människor. Låt oss också behandla varandra som sådana. Och gärna be en bön för varandra. Vi är onda och goda och vi är alla varandra.

Inga kommentarer: