22 november 2010

Navet i mitt liv

Det finns flera sätt att tänka kring sig själv, Guds plan och livets gång. Men enkelt uttryckt verkar det hela kunna sammanfattas i två olika perspektiv. Det ena är att tänka och tro att Gud har en plan för mig. Gott och bra, och förstås bibliskt: Gud har en plan för varje människa.

Det andra sättet att tänka och tro är att Gud har en stor övergripande plan och jag får ingå i den. Också gott och bra, och bibliskt: Gud har en stor plan, där den lilla planen för mitt liv får skrivas in.

Skillnaden i de båda perspektiven är var fokus hamnar. Hamnar det på mig själv eller på Gud? Är Gud en del av mitt liv eller jag en del av Guds liv?

Skillnaden är större än vad man kan tro. Det som vid en första anblick ser ut att vara ungefär samma sak, visar sig vid närmare eftertanke skilja sig åt på väsentliga punkter. Är Gud eller jag centrum i mitt liv? Vilken riktning har jag i mitt liv: Är det inåt mot mig själv eller utåt mot Gud och det stora?

Svåra frågor, men viktiga. Navet kring vilket mitt liv snurrar är antingen jag själv eller Gud.

Inga kommentarer: