2 mars 2011

En dikt

I en hög med olästa och halvlästa tidskrifter och böcker hittar jag överraskande ett nummer av Komma. Genast börjar jag läsa. Så kommer jag till en dikt, läser den och vänder sedan blad för att läsa vidare. Men jag får vända tillbaka bladet och läsa en gång till. Det fanns något i den där dikten som dröjde sig kvar, som krävde en förklaring, läsning en gång till. Och denna andra genomläsning ser jag det jag bara otydligt anade den första. Här döljer sig ett djup, oändligt. Åh, vad bra det är! Läs själva och se: Observatörens anteckning nr 23 av Jerker Sagfors.

Magnoliablommans vårblad

nedfallen i en pöl av gödselvatten.

En hostia av dubbelt medborgarskap.

3 kommentarer:

svintoflickan sa...

ja,du den dikten får man läsa många gånger och ändå förstår jag den inte men ändå berör.hmm.

å detta med nyfikenhet tror jag är jättevikigt och tufft för skolan nuförtiden då många barn har tappat sin nyfikenhet och fantasi..
allt ska vara roligt o serverat..
ingen lätt värld för lärare idag.

ja,visst är de ett minirum.hi,hi.men kanske skulle gå nåt år sen får jag väl flirta med pappa..
men får börja med min man först som helst inte vill möblera om alls..han är lite trött på att jag vill göra om hela tiden.ler.

kramis

Anonym sa...

har inte läst observatörens anteckningar, men jag älskar diktsamlingen Grön grön av honom. Skickar en länk. Den är oerhört vacker, djup och tänkvärd. Och sorglig.:( Vad är komma för tidning? Lr e det en diktsamling av honom?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163308258

lilamonica sa...

Anonym: Tack för ditt lästips! Komma var en tidskrift för nyskriven prosa och poesi. Tyvärr tvingades den helt nyligen att lägga ner av ekonomiska skäl. http://www.tidskriftenkomma.se/