6 mars 2011

Fastlagssöndagen

”Äntligen stod prästen i predikstolen”, är inledningen på Selma Lagerlöfs bok om Gösta Berling.

”Äntligen är det fastlagssöndag”, är inledningen på min söndag. Äntligen därför att jag väntat. Faktiskt har jag väntat. Inte så mycket just på den här söndagen kanske, men på fastan som startar till veckan.

I och med att påsken kommer ovanligt sent i år blir allt som har med påsken att göra också sent. Alltså har vi fått vänta ovanligt länge på fastan. Att sedan själva fasteperioden är lika lång som vanligt är ju en sak. Det är tiden mellan jul och fasta som varit lång.

Men nu äntligen är det dags! Jag har kommit att gilla den här vardagliga hjälpen att styra upp lite i livet. Jag gör inga stora uppoffringar, men några små som jag ser till att hålla hela perioden. Det är en bra hjälp för mig. Därför säger jag: Äntligen är det fasta!

2 kommentarer:

Per Karlqvist sa...

Söt blogg, lycka till med skrivandet

lilamonica sa...

Tack för det, Per!