10 mars 2011

Olika behandling

Flera gånger på kort tid har jag nu stött på påståendet: ”Jag behandlar människor som de behandlar mig.”

Det skär i mig av disharmoni då jag hör detta. Inte bara för att det är helt på tvärs med Bibelns gyllene regel utan också för att det är en helt orimlig livsregel. Om alla först krävde gott bemötande för att vara vänliga tillbaka skulle ingen ha anledning att agera vettigt.

Nej, den gode Jesus visste vad han sa då han uttalade orden: ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.” (Matt 7:12)

Det börjar alltid hos mig.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Oj.. Det här har jag gått och tänkt på en vecka nu eller något.

"Att behandla andra som man själv vill bli behandlad" innebär ju just det du skriver... Man måste fortsätta vara god, även om någon annan inte är god mot en.

lilamonica sa...

Esbe: Samma tanke, samma ande.