15 juni 2011

Inte undra utan vara

En författare i särklass är Imre Kertész. 2002 fick nobelpriset i litteratur. Jag tänker ägna några dagar och blogginlägg åt citat från och kommentarer till en av hans böcker: Dossier K, som är ett slags självbiografisk skildring i intervjuform. Jag börjar med några ord om boken, som finns skrivna på ena omslagsfliken. Texten är skriven av Aris Fioretos och är ett citat från Dagens nyheter.

Kertész ställer inte frågan ”Hur blev jag den jag är?” utan ”Hur kan jag vara den jag gjordes till?” En bok som springer ur en sådan undran kan förstås bara utgöra en lyckokatastrof. Det vill säga: en elegi över ödeslösheten.

Klokt det där, att undra mindre över vem jag är och hur jag blev den jag är och ägna mer uppmärksamhet åt att vara den jag är. Kertész tycks vara ovanligt bra på just det. Det syns allra mest i hans mästerverk Mannen utan öde. Men alla kan vi öva oss, öva oss i att se vilka vi är och öva oss i att vara dem vi är.

Inga kommentarer: