10 augusti 2011

Göra sitt bästa

Hur ofta gör man egentligen så gott man kan och hur ofta blir de där orden bara en ursäkt för att man inte gör mer? Vad är så gott jag kan? Är det detsamma som att jag gjort mitt yttersta? Ja, inte vet jag, men handen på hjärtat hur många gånger kan vi erinra oss att vi verkligen gjort vårt yttersta? Att vi på riktigt satsat allt vi haft och befunnit oss på gränsen för vad som är möjligt och fortfarande leva?

Förmodligen är det fler är jag som inte riktigt hittar de där ögonblicken då vi verkligen gjort så gott vi kunnat. Vår förmåga är – om det krävs – så väldigt mycket större än vad vi tror. Jag tänker inte att vi ska ligga på gränsen för vår förmåga ständigt och jämt, men kanske behöver vi öva oss i att se skillnaden mellan vår förmåga och vår bekvämlighet.

Inga kommentarer: