2 oktober 2012

Ett under i tiden


För en tid sedan kom ett brev på avvägar. Det var ett brev med ett synnerligen viktigt innehåll. Jag gjorde allt för att spåra brevet, hitta det och kunna föra det rätt. Tiden gick utan att brevet kom tillrätta och slutligen var den dag inne då det var för sent. Just den dagen låg brevet i postfacket när jag kom hem. Det var egentligen för sent, men det visade sig att det fanns en liten tidsfrist. Det som egentligen var för sent blev i tid. Visst var det mycket bök på vägen, många saker som jag var tvungen att göra för att försöka lösa problemet som uppstått. Men det förbleknar när det hela fick en lycklig utgång.

Detta påminner mig om hur det är med Guds ingripande i saker och ting. Det kommer, men ibland inte förrän tiden är ute. Det var så det var när Lasaros var sjuk. Jesus kom inte förrän han hade hunnit dö. Det var för sent, tiden var ute. Men Jesus gjorde ett under och så var ingenting längre för sent. Lasarus blev levande igen.

Det förlorade brevet och dess viktiga innehåll kom tillrätta när tiden var ute, men undret vred tiden så att det blev rätt tid istället.

Gud är tidlös, så det är klart att Gud kan ändra ”för sent” till ”i tid”. Och jag är djupt tacksam över att jag fick uppleva ett sådant under just i tid. 

Inga kommentarer: